آشنایی با عطرساز معروف ایرانی، حمید مرآتی کاشانی!

Admisite 1399/06/08
حمید مرآتی کاشانی - hamid merati-kashani - عطرساز مشهور ایرانی - درین عطر

در دنیای عطرسازی، هنرمندان بسیاری وجود دارند که با استفاده از عطرها و بوها، توانایی خلق احساسات و تجربه‌های بی‌نظیر را به ما ارائه می‌دهند. حمید مرآتی کاشانی (Hamid Merati-Kashani) یکی از این هنرمندان است که با استعداد، تخصص و خلاقیت خود، به عنوان یک عطرساز برجسته جهانی شناخته می‌شود. در این مقاله، به بررسی زندگی و عطرهای ساخته شده حمید مرآتی کاشانی، یکی از بزرگترین عطرسازان ایرانی، خواهیم پرداخت.


شرح مختصری از زندگینامه حمید مرآعتی کاشانی!

کاشان، مهد گلاب‌گیری و عرقیجات ایران است و حمید مرآتی کاشانی، عطرساز و طراح برجسته ایرانی از پدری ایرانی و مادر آلمانی در سال 1967 به دنیا آمد. با وجود تولد در کشور آلمان اما وی از 2 تا 14 سالگی در ایران بود و سپس به آلمان بازگشت. او از جوانی علاقه‌مند به هنر و ادبیات بود و در طول سال‌های تحصیل خود به بررسی عمیق‌تر هنر عطرسازی پرداخت. با تلاش و پشتکار، توانست تخصص خود را در این حوزه بالا ببرد و شناخته شود. کودکی و نوجوانی حمید مرآتی کاشانی تلفیقی از فرهنگ های غرب و شرق بوده است.

آغاز کار حمید مرآتی کاشانی در عطرسازی

اولین تجربه حمید مرآتی کاشانی در زمینه عطرسازی، آغاز تحصیل در یکی از مراکز معتبر عطرسازی بود. او به سرعت استعداد خود را در این حوزه ثابت کرد و با ایده‌های خلاقانه خود، توجه صنعت عطرسازی را به خود جلب کرد. جالب است بدانید که علاقه حمید مرآتی کاشانی به عطر از زمانی شکل گرفت که اولین بار در نوجوانی برای مراسم گلاب گیری به زادگاه پدرش یعنی قمصر کاشان رفت و در مراسم گلاب گیری شرکت کرد. او آنقدر مجذوب آئین گلاب گیری شد که در همان روز ها تصمیم گرفت وارد عرصه طراحی عطر و ادکلن شود.


همکاری حمید مراتی کاشانی با مجموعه فرمِنیخ (Firmenich)!

حمید مرآتی کاشانی - همکاری با کمپانی‌های مشهور - درین عطر

حمید مرآتی کاشانی با استفاده از ایده‌ها و نوآوری‌های خود، توانسته است تأثیر قابل توجهی در صنعت عطرسازی داشته باشد. طراحی‌های خاص و الهام‌بخش او، در صنعت به عنوان نمونه‌های برتری شناخته شده‌اند و این به او شهرت و محبوبیت فراوانی در این صنعت داده است.

حمید مرآتی کاشانی (Hamid Merati Kashani) طراح کمپانی عطر و ادکلن سازی Firmenich است. ایشان استخدام شرکت فرمِنیخ سوئیسی بوده و در کشور امارات، شهر دبی نیز، برای این شرکت فعّالیّت می‌کند. وی از معدود عطاران ایرانی است که به شهرت جهانی در زمینه عطرسازی درست یافته است. بیشتر طرح‌های آقای کاشانی، شرقی (oriental) است و با استفاده از مواد اولیه در خاورمیانه و ایران ساخته می شود.

از دیگر کمپانی‌های مشهوری که تجربه همکاری با حمید مراتی کاشانی را داشتند، می‌توان به کمپانی‌های آمواج (Amouage)، آنجل شلیسر (Angel Schlesser)، کارولینا هررا (Carolina Herrera)، خسوس دل پوزو (Jesus Del Pozo)، اوریفلیم (Oriflame)، پارفومز د مارلی (Parfums de Marly)، والنتینو (Valentino)، ایو سن لورن (Yves Saint Laurent)، زارا (Zara) و … اشاره کرد.

جوایز و افتخارات حمید مرآتی کاشانی

به لطف استعداد و تخصص خود، حمید مرآتی کاشانی توانسته است در طول زندگی‌اش بسیاری از جوایز و افتخارات را به دست آورد. این جوایز شامل جوایز ملی و بین‌المللی در حوزه عطرسازی و هنر است که شهرت و شناخت او را بیش از پیش افزایش داده است.


عطرهای طراحی شده توسط حمید مرآتی کاشانی!

عطرهای طراحی شده توسط آقای کاشانی تا کنون چیزی بالغ بر 85 عطر است که در ادامه قصد داریم چند نمونه از موفق‌ترین، مشهورترین و پرطرفدارترین آن‌ها را با شرح مختصری از هر یک به شما معرفی نماییم:

1) ادوپرفیوم پارفومز د مارلی پگاسوس مردانه (Parfums de Marly Pegasus)

تستر عطر ادکلن پگاسوس - Parfums de Marly Pegasus

ادکلن پگاسوس یکی از بهترین و مشهورترین ادکلن‌های مردانه جهان به شمار می‌رود و طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان دارد. این عطر نخستین بار در سال 2011 به بازار آمد و علاوه بر رایحه دلپذیر، دارای ماندگاری و پخش بوی بالایی است و طبق تجربیات استفاده کنندگان، بوی آن تا چندین روز باقی خواهد ماند! این ادکلن مردانه با طبع گرم و رایحه شیرین و تلخی که دارد، بسیار مناسب استفاده در روز های سرد سال است تا گرمای وجود شما را بالا ببرد.

  • نت‌های اولیه: ترنج – گل گاو زبان – زیره سبز
  • نت‌های میانی: اسطوخودوس – گل یاس – بادام تلخ
  • نت‌های پایانی: چوب صندل – کهربا – وانیل

2) عطر خسوس دل پوزو هالووین بلو دراپ زنانه (Jesus Del Pozo Halloween Blue Drop)

عطر ادکلن جسوس دل پوزو هالووین بلو دراپ زنانه - Jesus Del Pozo Halloween Blue Drop

عطر هالووین آبی در سال 2012 توسط برند خسوس دل پوزو طراحی و روانه بازار شد. این عطر زنانه یکی دیگر از ساخته‌های مشهور و فوق العاده حمید مرآتی کاشانی است. به دلیل رایحه شیرین و طبع خنکی که عطر هالووین بلو دراپ دارد، بسیار مناسب روزهای گرم سال همچون بهار و تابستان است. نت‌های بویایی تشکیل دهنده عطر Halloween Blue Drop عبارتند از:

  • نت‌های اولیه: مرکبات – سیب سبز – اسطوخودوس
  • نت‌های میانی: گل سفید – گل یاسمن – گل بنفشه
  • نت‌های پایانی: مشک – عنبر – ادویه جات – دارچین

3) عطر والنتینا رزا اسولوتو زنانه (Valentina Rosa Assoluto)

والنتینو والنتینا رزا اسولوتو - Valentino Valentina Rosa Assoluto - حمید مرآتی کاشانی - درین عطر

عطر والنتینا رزا اسولوتو در سال 2014 توسط کمپانی مشهور والنتینو طراحی و به بازار عرضه شد. این عطر با همکاری الیور کرسپ و حمید مراتی کاشانی فرمولاسیون و طراحی شد. این ادکلن زنانه دارای رایحه‌ای شیرین و طبعی گرم است و برای روزهای سرد توصیه می‌شود. نت‌های بویایی به کار رفته در والنتینو والنتینا رزا اسولوتو عبارتند از:

  • نت‌های اولیه: تمشک – گل محمدی – زعفران
  • نت‌های میانی: رز – شکوفه پرتقال
  • نت‌های پایانی: روایح چوبی – پرالین – نعناع هندی

4) عطر کارولینا هررا اینسیگنیا زنانه (Carolina Herrera CH Insignia)

عطر کارولینا هررا سی اچ اینسیگنیا زنانه - Carolina Herrera CH Insignia - حمید مرآتی کاشانی - درین عطر

عطر INSIGNIA یک نشان جسورانه است؛ نشانی از تمایز که می تواند به شکل جواهرات لوکس CH Statement و اکنون به عنوان یک رایحه استفاده شود؛ این عطر زنانه به عنوان سمفونی از نت‌های رز و عود ساخته شده است. این ترکیب، اگرچه بر این ترکیب شرقی متمرکز است، اما چند لایه با مرکبات، ادویه ها، گل ها و چوب های تازه ایتالیایی اعلام شده است. این عطر توسط الیور کرسپ و حمید مراتی کاشانی ساخته شده است.

  • نت‌های اولیه: زعفران – جوز هندی – گشنیز – ترنج
  • نت‌های میانی: چرم – استایراکس – چوب آگار – گل رز
  • نت‌های پایانی: عنبر – سدر – نعنا هندی – بخور – چوب گایاک

5) ادوپرفیوم پارفومز د مارلی لیتون ساخته حمید مرآتی کاشانی!

Parfums de Marly Layton EDP - د مارلی لیتون زنانه/مردانه حجم ۱۲۵ میلی لیتر اورجینال درین عطر

یکی از بهترین ساخته‌های حمید مرآتی کاشانی، عطر د مارلی لیتون است. این عطر محبوب در سال 2016 توسط کمپانی Parfums de Marly طراحی و به بازار عرضه شد و با فروش بسیار خوبی نیز مواجه شد. نکته جالب توجه در مورد این عطر، خاصیت Unisex بودن آن است که یعنی هم بانوان و هم آقایان می‌توانند از این عطر استفاده کنند و هیچ محدود جنسیتی ندارد. نت‌های بویایی تشکیل دهنده عطر Parfums de Marly Layton عبارتند از:

  • نت‌های اولیه: اسطوخودوس – نارنج – سیب – پرتقال ماندارین
  • ‌نت‌های میانی: گل بنفشه – یاسمین – شمعدانی
  • نت‌های پایانی: چوب گایاک – نعنا هندی – چوب صندل – هل – وانیل – فلفل

کلام پایانی

با نگاهی به زندگی و آثار حمید مرآتی کاشانی، نمی‌توان از تأثیر و ارزش او در صنعت عطرسازی چشم‌پوشی کرد. او با خلاقیت، استعداد و تخصص خود، توانسته است عطرهایی را خلق کند که به لطف شخصیت و ذوق او، در دل مخاطبان جاودانه شده است. با سپاس از توجه شما عزیزان امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید. لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

آیا حمید مرآتی کاشانی ایرانی است؟

حمید مرآتی کاشانی در اصل دو رگه است و پدرش ایرانی و مادرش آلمانی است. او در آلمان متولد شد اما از سن 2 تا 14 سالگی در ایران بود و سپس از ایران مهاجرت کرد.

حمید مراتی کاشانی کیست؟

حمید مرآتی کاشانی یکی از بهترین عطرسازان جهان است که در بسیاری از کمپانی‌های مطرح جهان فعالیت داشته است. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با مجموعه عطرهای طراحی شده توسط حمید مرآتی کاشانی پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به طور کامل مطالعه نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.