تفاوت بین عطر و ادکلن!

پشتیبانی درین عطر 1401/02/06
تفاوت عطر و ادکلن - فرق عطر و ادکلن - عطر بهتر است یا ادکلن - درین عطر

خیلی از افراد واژه هایی را به جای هم به کار می برند، در حالی که معانی دقیق آن را نمی دانند! یعنی از این واژه‌‌‌ها عطر و ادکلن است. امروز قصد داریم تفاوت عطر و ادکلن را با هم بررسی نماییم و به طور کلی اصطلاحات تخصصی مهم موجود در صنعت عطر و ادکلن را با هم بررسی نماییم، پس با ما همراه باشید.


تصور رایج غلط در مورد تفاوت عطر و ادکلن!

عده بسیار زیادی، حتی متخصص و با سابقه در زمین عطر و ادکلن تصور می کنند که به روایح زنانه باید واژه «Perfume» و به روایح مردانه «ادکلن» اطلاق می شود؛ اما این تصور و طرز فکر کاملا غلط است و باید گفت که عبارت پرفیوم تنها برای بانوان استفاده نمی شود و همچنین واژه کلون یا ادوکلن نیز تنها برای آقایان نیست.

همچنین تصور غلط دیگری وجود دارد که برخی افراد تصور می کنند، ادکلن در واقع عطرهای گران قیمت از برندهای مشهور است و عطرها همان اسانس هایی هستند که در شیشه های کوچک به فروش می رسند! جالب است بدانید که در زبان انگلیسی نیز دو واژه «Perfume» و «Fragrance» خیلی وقت‌ها به جای هم دیگر گفته می شود. اجازه دهید این موضوع را به طور دقیق‌تر با هم بررسی نماییم.

بررسی تفاوت عبارت Perfume و Fragrance

کلمه پرفیوم (Perfume) و فراگرانس (Fragrance) گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند. به عنوان مثال عبارت‌هایی همچون «Perfumes for Men» و «Fragrances for Men» هر دو یعنی عطرهای مردانه! اما آیا واقعا معنی آنها یکسان است و می توان آنها را به جای هم به کار برد؟

فرگرانس (Fragrance) چیست؟

سازمان غذا و داروی ایالات متحده که به FDA شهرت دارد، fragrance را یک ماده شیمیایی تعریف می کند که به هر عطر یا ادکلنی که در محصولات دیگر استفاده می شود، رایحه متمایز خود را می بخشد. به طور مثال روایح استفاده شده در شامپو، اسپری، ژل و سایر محصولات بهداشتی نیز به فرگرانس شناخته می شوند.

پرفیوم (Perfume) چیست؟

این در حالی است که تعریف FDA از Perfume به «عطر» اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که این ترکیب شیمیایی در واقع همان چیزی است که به عطر «امضا» استفاده می شود و افراد را از هم متمایز می‌کند. اگر به سراغ لغت‌نامه بروید، در واقع عطر یا همان پرفیوم به ماده‌ای اشاره دارد از اسانس‌های طبیعی همچون گیاهان و حیوانات گرفته شده و عموما به شکل مایع است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید عبارت Perfume نخستین بار در سال 1593 یعنی چیزی حدود 430 سال پیش استفاده شده است. Perfume از دو واژه لاتین «Per» به معنی کاملا و «Fumar» به معنی سیگار کشیدن گرفته شده است. پس می توان گفت احتمالا برای از بین بردن بوی سیگار از مایعی استفاده میکردند که به پرفیوم شهرت داشته است. اما عبارت فراگرانس در واقع ساختار یا DNA سازنده عطر بوده است.

امروزه اما دسته بندی عطرها بسیار متنوع‌تر شده است و می توان گفت به طور کلی عطرها به پنج دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از: پرفیوم (Parfum)، ادوپرفیوم (Eau de Parfum)، ادوتویلت (Eau de toilette)، ادوکلن (Eau de Cologne)، اوفرش (Eau Fraîche). حال بیایید به طور دقیق و کامل این عبارات و معنی آنها را با هم بررسی کنیم.


تفاوت عطر و ادکلن و ادوپرفیوم و ادوتویلت و اوفرش چیست؟

تفاوت عطر و ادکلن و ادوپرفیوم و ادوتویلت و اوفرش چیست؟ - تفاوت عطر و ادکلن

در واقع می توان گفت این دسته بندی مربوط به غلظت عطرها و میزان اسانس به کار رفته در آنهاست. برخی افراد به رایحه‌های ملایم و سبک علاقه دارند و برخی دیگر از روایح سنگین و غلیظ خوششان می آید.

1) غلظت پرفیوم

پرفیوم در واقع سنگین‌ترین و یا به عبارت دیگر غلیظ‌ترین نوع عطرهای موجود در بازار هستند. در این عطرها حدود 20 الی 30 درصد اسانس خالص به کار رفته شده و ماندگاری بسیار بالایی دارند. بدیهی است که قیمت آن‌ها نیز گرانتر است. البته این موضوع را در نظر داشته باشید که معمولا عطرهای در غلظت پرفیوم برای استفاده‌های روزمره مناسب نیستند و خیلی از افراد به دلیل سنگین بودن این روایح آنها را نمی پسندند.

2) غلظت ادوپرفیوم

پس از غلظت پرفیوم، ادوپرفیوم‌ها بیشترین غلظت را دارند. عبارت ادو یا «Eau» در زبان فرانسوی به معنای آب است و عطرهای در غلظت ادوپرفیوم دارای حدود 15 الی 20 درصد اسانس خالص هستند. اگر روز مهم و طولانی در پیش دارید و نمی خواهید هر چند ساعت یکبار عطر خود را تجدید کنید، عطرهای با غلظت Eau de Parfum بهترین انتخاب هستند. ماندگاری این عطرها بالاست و قیمت آنها نیز کمی بیشتر از عطرهای با غلظت ادوتویلت و ادوکلن و اوفرش است اما ارزانتر از پرفیوم‌ها هستند.

3) غلظت ادوتویلت

عطرهای ادوتویلت در حالت متوسط غلظت‌ها هستند. معمولا اکثر افراد که به دنبال یک رایحه ملایم برای استفاده روزمره هستند، به سراغ عطرهایی با غلظت ادوتویلت می روند. در این غلظت حدود 5 الی 10 درصد اسانس به کار رفته شده است و میزان ماندگاری آنها در سطح متوسطی است اما از پخش بوی خوبی برخوردار هستند. قیمت این عطرها نیز به نسبت کیفیتی که دارند بسیار مناسب و مقرون به صرفه است.

4) غلظت ادوکلن

عطرهایی با غلظت ادوکلن یا ادکلن در واقع عطرهایی هستند که رایحه سبک و ملایمی دارند و حدود 2 الی 4 درصد اسانس در آنها به کار رفته شده است. به همین دلیل ماندگاری نسبتا پایینی دارند. خیلی افراد به اشتباه به همه عطرهای مردانه، ادکلن می گویند که در اینجا متوجه شدید این تصور کاملا غلط است. اگر جز افرادی هستید که با استفاده از عطرها دچار سردرد می شوید شاید عطرهای در غلظت ادوکلن بتوانند مشکل شما را حل نمایند.

5) غلظت اوفرش

اوفرش در واقع سبک‌ترین و ملایم‌ترین غلظت را در بین افراد دارد. این نوع عطرها بیشتر به عنوان خوشبو کننده استفاده می شوند و با توجه به قیمت پایینی که دارند مناسب این کار هستند. غلظت اسانس در این نوع عطرها چیزی در حدود 1 الی 3 درصد است و به همین دلیل اصلا نمی توان ماندگاری بالایی را از آن توقع داشت. این عطرها در برخی موارد به عنوان افتر شیو نیز به کار می روند.

چگونه تفاوت عطر و ادکلن و ادوپرفیوم و ادوتویلت و اوفرش را تشخیص دهیم؟

عطر پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت ساواج دیور - تفاوت عطر و ادکلن

راحت‌ترین و ساده‌ترین راه برای تشخیص نوع و غلظت عطرتان، بررسی جعبه و یا در برخی عطرها بررسی بطری عطر است. علائم اختصاری EDP، EDT و EDC به ترتیب به معنی ادوتویلت، ادوپرفیوم و ادوکلن هستند. جالب است بدانید که برخی از عطرهای پرطرفدار جهان برای اینکه بتوانند نظر تمام سلیقه‌ها را جلب کنند، عطرهای خود را در غلظت‌های مختلفی همچون پرفیوم، ادوپرفیوم و ادوتویلت طراحی می کنند. از مشهورترین این عطر‌ها می توان به عطر ساواج دیور و عطر بلو شنل اشاره نمود.

به عنوان مثال در تصویر فوق از چپ به راست سه نسخه ادوتویلت، ادوپرفیوم و پرفیوم عطر ساواج دیور مشاهده می شود. همانطور که گفتیم نسخه ادوتویلت دارای غلظت کمتری است و نسخه پرفیوم دارای غلظت زیادی است. شما با توجه به سلیقه خود می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

عطر بهتر است یا ادکلن؟

عطر و ادکلن دو نوع از خوشبوکننده‌های محبوب هستند که برای ایجاد رایحه‌ای دلپذیر استفاده می‌شوند. اما با توجه به تفاوت‌های گفته شده بین این دو کدام یک بهتر است؟ عطرها به طور کلی یک نوع خوشبوکننده است و میزان اسانس به کار رفته در آن با توجه به میزان اسانس به کار رفته در آن متغیر است.

ادکلن‌ها دارای غلظتی بین 2 تا 4 درصد است و ماندگاری آن در حدود 3 تا 4 ساعت است. ادکلن دارای ماندگاری متوسطی است و برای استفاده در طول روز مناسب می‌باشد. اگر به دنبال یک رایحه ماندگار و قدرتمند هستید، عطرها با غلظت ادوپرفیوم گزینه بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال یک رایحه ملایم‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستید، ادکلن گزینه مناسب‌تری خواهد بود.


توصیه‌هایی برای انتخاب عطر مناسب!

  • برای استفاده‌های روزمره، بهتر است از عطرهای با غلظت ادوتویلت یا ادوپرفیوم استفاده کنید. این عطرها دارای ماندگاری مناسبی هستند و برای استفاده در طول روز مناسب می باشند.
  • برای استفاده در مهمانی ها و مراسم های خاص، بهتر است از عطرهای با غلظت ادوپرفیوم استفاده کنید. این عطرها دارای ماندگاری بالایی هستند و می توانند در طول شب نیز بر روی پوست باقی بمانند.
  • اگر پوست حساسی دارید، بهتر است از عطرهای با غلظت پایین استفاده کنید. عطرهای با غلظت بالا می توانند باعث تحریک پوست شما شوند.

در نهایت، انتخاب عطر مناسب یک امر کاملاً سلیقه ای است و باید با توجه به ترجیحات شخصی شما انجام شود.


سخن پایانی

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد و به طور کامل تفاوت عطر و ادکلن را متوجه شده باشید. اگر همچنان در مورد موضوعی سوال و یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. شما میتونید تمامی عطرهای اورجینال موجود در بازار رو با گارانتی مادام العمر اصالت از فروشگاه عطر و ادکلن درین عطر خریداری نمایید. شما کدام یک از عطرها را ترجیح می دهیم؟ ممنون میشیم نظراتتون را با ما به اشتراک بزارید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت عطر تلخ و شیرین را نیز مطالعه فرمایید.

تفاوت بین عطر و ادکلن چیست؟

روایت های مختلفی از فرق و تفاوت بین کلمه عطر و ادکلن وجود دارد که در این مقاله به طور کامل به آن پرداخته شده است و تصورات غلطی که در این مورد وجود دارد نیز آورده شده اند. شما در پایان این مطلب به طور کامل با تفاوت عطر و ادکلن و انواع عطر و ادکلن موجود در بازار آشنا خواهید شد.

انواع عطر و ادکلن به چند دسته تقسیم می شوند؟

عطرها از نظر غلظت به 5 دسته تقسیم می شوند که عبارتند از پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادوکلن و ادوفرش. هر چه از غلظت پرفیوم به سمت ادوفرش حرکت کنیم، غلظت عطر و اسانس به کار رفته در آن کمتر می شود و ماندگاری آن نیز کاهش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئیات کامل حتما این مقاله را بخوانید.

3.6/5 - (14 امتیاز)

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.