آیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟

پشتیبانی درین عطر 1401/01/28
آیا عطر زدن روزه را باطل میکند - عطر روزه را باطل میکند - عطر برای روزه دار - درین عطر

یکی از مهم‌ترین موارد که افراد در ماه مبارک رمضان به آن توجه بیشتری دارند و همواره برایشان سوالاتی پیش می آید، در مورد مبطلات روزه یا همان مواردی است که روزه شخص را باطل می کند. امروز قصد داریم در رابطه با عطر زدن و به طور کلی بوییدن و حکم آن با شما صحبت کنیم و به سوال مهمی که خیلی از افراد برایشان مبهم است، یعنی «آیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟» پاسخ دهیم و نظرات علما و مراجع تقلید را با هم بررسی نماییم، پس تا انتها با ما همراه باشید.


جایگاه عطر و ادکلن در اسلام!

جایگاه عطر و ادکلن در اسلام - آیا عطر زدن روزه را باطل میکند

برخی افراد و به خصوص مخالفان دین اسلام تصور می کنند که اسلام با آراسته بودن مغایرت دارد و شما باید همواره ساده زندگی نمایید! در حالی که بارها در روایات و احادیت از اهمیت و فضیلت آراستگی مومن صحبت شده است. در مورد استفاده از عطر نیز در بسیاری از روایات آمده است که «عطر زدن از آداب پیامبران بوده است» و استفاده آن به خصوص در هنگام زیارت و راز و نیاز با خدا به شدت به مسلمانان توصیه شده است. در ادامه برخی از احادیث نبوی در مورد عطر زدن و فضائل آن بیان شده است.

حضرت محمد (ص): «حضرت جبرئیل امین به من گفت، یک روز در میان خود را معطرساز و به خصوص در روزهای جمعه عطر زدن را ترک نکن.»

جالب است بدانید که سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) در روزهایی که روزه‌دار بودند عطر می زدند و اینگونه می گفتند که: «تحفه روزه‌دار، عطر است.»

در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم نقل شده است که ایشان می فرمایند: «سه چیز برای هر مسلمانی لازم است؛ غسل جمعه، مسواک زدن و استعمال بوی خوش.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «نماز انسان عطر زده 70 برابر فضیلت و ثواب بیشتری از نماز انسان عطر زده دارد.»

این موارد تنها بخشی از روایات ائمه بودند و ده‌‌ها روایت دیگر در مورد فضیلت استعمال بوی خوش و عطر زدن در سخنان و روایات بزرگان اهل اسلام به چشم می خورد. پس در جواب عده‌ای که تصور می کنند اسلام با این مسائل مخالف است باید گفت، نه تنها اینگونه نیست بلکه کاملا برعکس است و پاکیزگی، آراسته بودن و استفاده از عطر از توصیه‌های اسلام بوده است.


آیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که افراد به خصوص در ماه مهمانی خدا، ماه رمضان برایشان پیش می آید، موارد ابطال کننده روزه و حکم آنهاست. با توجه به موضوع این مطلب که در خصوص عطر زدن در هنگام روزه است، اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا عطر زدن روزه را باطل میکند یا نه، باید به طور کلی گفت که بوییدن و استشام هر بویی اعم از مواد غذایی، شوینده، الکل، هر ماده گازدار و در نهایت عطر و ادکلن ها روزه را باطل نمی کنند؛ اما بیاید نظر بزرگترین و سرشناس‌ترین مراجع تقلید را با هم بررسی نماییم.

احکام عطر زدن در هنگام روزه از دید امام خمینی!

عطر زدن برای روزه دار مستحب است و تحفه روزه دار به حساب می آید. اما بهتر است از ماده مشک استفاده نکنید، زیرا به کار بردن مشک و خوشبو شدن با آن برای فرد روزه دار مکروه است. از جمله مکروهات روزه، بوییدن ریاحین است. مقصود از ریاحین هر گونه گیاهی است که بوی خوش دهد، به خصوص گل نرگس. بهتر است بوییدن بوی غلیظ، به طوری که به حلق برسد، برای فرد روزه‌دار ترک شود.

آیا عطر زدن روزه را باطل میکند؟ نظر امام خامنه ای

مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال «استعمال عطر برای شخص روزه‌دار، در ماه رمضان چه حکمی دارد؟» فرموده است: «استعمال عطر برای فرد روزه‌دار مستحب است، اما بو کردن گیاهان معطر مکروه است.»

نظر آیت الله سیستانی در مورد آیا عطر زدن روزه را باطل میکند

حضرت آیت الله سیستانی که جز بزرگترین مراجع تقلید محسوب می شوند و افراد زیادی در سراسر جهان از ایشان تبعیت می کنند و او را به عناون مرجع تقلیدشان انتخاب کرده اند، در جوابی کوتاه به پرسش «استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟» فرمودند: «مانعی ندارد.»

آیا عطر روزه را باطل میکند مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به پرسش «استفاده از عطر یا بوییدن گیاهان معطر برای روزه‌دار چه حکمی دارد؟» فرموده اند: «استعمال و بوهای خوش برای روزه دار مستحب است، اما بوییدن گیاهان معطر کراهت دارد.»


چه زمانی فرد روزه دار نباید عطر بزند؟

چه زمانی فرد روزه دار نباید عطر بزند؟ - آیا عطر زدن روزه را باطل میکند

فرد روزه دار تنها در زمانی نباید عطر بزند که در حال اعتکاف است. یکی از اعمال اعتکاف روزه گرفتن است و فردی که در حال اعتکاف است باید روزه بگیرد که در این زمان نباید از عطر و ادکلن استفاده نماید.


بوئیدن و استشمام چه مواردی روزه را باطل می کند؟

  1. یکی از مبطلات روزه رساندن غبار غلیظ به حلق است. تفاوتی نمی کند که این غبار از موارد حلال همچون آرد باشد و یا موارد حرام.
  2. احتیاط واجب است که فرد روزه‌دار دود دخانیات همچون سیگار، قلیان و … را به حلق نرساند ولی بخار غلیظ روزه را باطل نمی کند مگر اینکه در دهان فرد به صورت آب دراید و شخص فرو دهد.
  3. اگر به دلیل وزش باد، گرد و غباری غلیظ پدید آید و شخص با اطلاع از آن مواظبت نکند و به حلق برسد، روزه‌اش باطل است.
  4. اگر فرد فراموش کند که روزه است و یا بی اختیار غبار و یا موارد از این دست به حلق برساند، روزه اش باطل نمی شود.

چه زمانی اسپری و عطر و ادکلن روزه را باطل می کنند؟

چه زمانی اسپری و عطر و ادکلن روزه را باطل می کنند؟ - آیا عطر زدن روزه را باطل میکند

زمانی که عطر و ادکلن را در هوا اسپری می کنید، یک مایع معطر در هوا پخش می شود؛ اگر همان لحظه آن مایع را بو کنید و آن وارد حلق شما شود، با توجه به این موضوع که خوردن و آشامیدن هر گونه چیزی منجر به باطل شدن روزه می شود، می تواند روزه شما را نیز باطل نماید. اما در حال کلی خود استفاده از عطر و ادکلن و استشمام آن به هیچ عنوان باعث باطل شدن روزه نخواهد شد.


هنگام روزه گرفتن از چه عطرهایی استفاده کنیم؟

به هیچ عنوان از عطرهای تقلبی استفاده نکنید. با توجه به اینکه ممکن است برخی از عطرهای تقلبی و فیک موجب مشکلاتی همچون سردرد، حساسیت و مشکلات تنفسی شود، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ عطرهای اورجینال بروید. بهترین عطرها در هنگام روزه گرفتن، عطرهایی هستند که طبیعی و خنک هستند و با پوست شما هماهنگی دارند. به علاوه، استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن های اسطوخودوس و لیمو ترش می تواند به عنوان جایگزین عطر، مناسب باشد.

همچنین، بهتر است در هنگام روزه گرفتن از مقدار کمتری عطر استفاده کنید، زیرا بوی قوی عطر ممکن است با روزه گرفتن شما تداخل کند و احتمالاً به افراد دیگر ناراحتی بخشد. در نهایت، بهتر است از عطرهایی استفاده کنید که در محل کار و یا در مکان های عمومی، بوی آن زیاد نشود و افراد دیگر را ناراحت نکند.


سخن پایانی

امیدواریم این مطلب مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد و به خوبی به تمامی سوالات و شک و شبهاتتان پاسخ داده شده باشد. اگر به طور خلاصه بخواهیم جواب سوال «آیا عطر زدن روزه را باطل میکند» را بدهیم، باید بگوییم خیر و شما با خیال راحت می توانید در ماه رمضان و به خرید عطر و ادکلن اورجینال رفته و از آنها استفاده نمایید. همچنین اگر این مقاله مورد توجه‌تان قرار گرفت، پیشنهاد می کنیم مقاله «آیا عطر زدن نماز را باطل میکند؟» مطالعه نمایید. اگر هر گونه سوال و آیا ابهامی در مورد استفاده عطر در هنگام روزه گرفتن دارید، می توانید آن را در قسمت نظرات بنویسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ بدهیم.

4.4/5 - (13 امتیاز)

4 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.